2017 Dijital Pazarlama Tahminlerim

2016’da sanal gerçeklik, nesnelerin interneti, yapay zeka, 3D ya da 4D printer kulvarlarında ilerlemeler kaydedilse de hemen hiçbirinde markaların kullanabileceği, son tüketiciye erişen kırılımlar yaşanmadı. 2017’de de bu alanların başı çekeceği müthiş kırılımlar beklemiyorum. Buralar, sosyal medya gibi bir ağ ile oluşan yapılardan ziyade oldukça kümülatif ilerleyen ve zamana ihtiyacı olan alanlar olduğu için 2017 de dahil olmak üzere birkaç sene geçiş süreci olacak. Örneğin; sanal gerçeklik uygulamaları zenginleşecek, hayatımızı daha fazla etkilemeye başlayacak.

Peki dijital pazarlamada 2017’de  neler yaşanacak ve hangi kulvarlar etkisini devam ettirecek?

1. Sosyal medya ve dijital iletişime, yapay zeka3D printer, 4D printer, sanal gerçekliknesnelerin internetigiyilebilir teknolojiler  gibi konuları, projeleri vb. dahil edebilen markalar kazançlı çıkacak. Burada, daha çoğu emekleme aşamasında olan gelişmelerde, markalardan muazzam işler çıkarmasını beklemiyorum ama en azından markasına dair şık bir vizyon çizebilmeleri için sektörü ve konumu yettiğince bu konularla markasını olabildiğince yaklaştırmaları gerektiğini vurguluyorum.

2. Facebook messenger’ın chatbot’ları daha da akıllanacak, markalar bu botlar üzerinden takipçilerine dokunurken daha akıllı davranacak. Hatta belki onlarla birlikte mini oyunlar bile oynayacak.  Tamam, bir Wall-E çıkmayacak ortaya ama biraz eğleneceğiz bence.

2017-dijital-pazarlama-tahminlerim-erencaner

3. Sanal gerçeklik gözlükleri 2016’da bir parça gelişti ve ucuzladı. Fakat popülerleşmesinin önünü kesen nokta, içerik ve uygulamaların azlığı. Bu konuda öncelikli hamleleri, internet tabanlı film izleme servislerinin yapabileceğini düşünüyorum. Fakat, çok iyi kurgulanmış bir sanal gerçelik barındıran film, izleyicinin asıl hikayeden uzaklaşmasına neden olabilir. Bu da, yönetmenlerin istemeyeceği bir durum.

4. Facebook, Snapchat’i bir türlü satın alamayınca, Instagram’a filtre dışındaki birçok Snapchat özelliğini getirdi. Bu hamle, görünüşe göre sevildi de. Instagram’ın başı çekmesiyle 2017’de kısa canlı videolar özellikle popüler olacak. Snapchat de başka bir noktaya evrilmezse –ki evrilmeye çalışıyor– gitgide kan kaybedecek.

5. İnteraktif, oyun oynanabilen reklamlar da 2017’de gelişecek ve yeni modelleri karşımıza çıkacak.

6. Big Data halen tüm markaların önünde birer sorun olarak duruyor. Otomasyon bu noktada pek yapılamıyor çünkü otomasyon, insan zekasının gerektiği pek çok yerin atlanmasına neden olabiliyor. 2017’de veritabanı madenciliğinde yol kaydedebilen kazanacak.

7. 2017’de internete özel çekilen diziler öne çıkacak, onları daha çok konuşacağız. BluTV, Türkiye’de başı çekecek.

8. Twitter’ın aşırı siyasi bir hal alması, bot tweet’lerin ve bot kullanıcıların önünün kesilmesine yönelik bir aksiyon alınmaması, Facebook ve Instagram’dan farklı olarak markaların danışabileceği resmi bir muhatabın pek bulunmaması, kullanıcıları ve markaları az da olsa bu mecradan uzaklaştırmıştı. Twitter,  verified iconunu başvuruya açık hale getirmek gibi küçük oyunlarla yoluna devam etmeye çalışırken bence kan kaybetmeye devam edecek. Periscope’a hiç uğramadan, direkt Twitter üzerinden canlı yayın yapılabilmesi, Facebook’un stratejilerine benziyor ve 2017’de Twitter, Periscope’u da kapatıp yoluna sadece Twitter’a odaklanarak gitmeyi tercih edebilir.

9. Bir araştırmaya göre , bir blog yazısını okumak için ortalama sadece 37 saniye ayırıyoruz. Yani dikkat süremiz iyice düştü. Çünkü çok fazla uyarıcı var. Bu noktada markalar, kullanıcılarının dikkatini çekebilmek için 2017’de  de yeni teknolojiler, yeni uygulamalar ve yeni sosyal medya platformlarını denemek zorunda  kalacak.

10. 2017’de videonun daha interaktif versiyonları ağırlık kazanacak. 360 derece canlı yayınlar ve videolar gibi.

11. Kısa bir süre önce Kanal D’de de kullandığımız Facebook canlı yayın anketlerinin çok yüksek etkileşim almasının da etkisiyle Facebook bu yayınların haber kaynağındaki görünürlüğünü, ki dolayısıyla etkileşimini azaltacağını açıkladı. Ancak bu konu daha bitmedi. Çünkü, bir tarafta ucu bucağı html üzerinde yapabileceklerinizle sınırlı olan mikro düzeyde değişmiş bir etkileşim modeli var. Bu anketler, 2017’de daha fazla ve değişik yollarla hayatımızda olacak. Bu kadar etkileşim alan bir şeyin kimse peşini kolay kolay bırakmaz.

12. Markalar, aynı TV reklamlarında olduğu gibi tweet’lerine aynı kulvarda olmayan  markaların reklamlarını alabilir. Düşününce çok uçuk duruyor ama biraz sıradışı olmaktan, yeniliklere açık olmaktan zarar gelmez değil mi?

13. Influencer Marketing yani etki alanı olan kişiler üzerinden yapılan iletişim çalışmaları, önemini yeni araçlar ile artıracak.

Dijital marka yönetimi, pazarlama ve reklamcılık sektörü üzerine yazılar yazmayı seven Eren Caner, Doğan TV'de dijital iletişim yöneticisi olarak görev alıyor. CNN TÜRK'te yazıyor.

Bir Cevap Yazın