Sosyal Medya Nedir, Ne Değildir?

1- Sosyal medya; “herkes burda hadi biz de burada olalım!” diye markaların sektörünü, kitlesini dikkate almadan langır lungur gireceği bir yer değildir.

2- Sosyal medya pazarlamadır, dijital iletişimdir, dijital pazarlamadır, trendlerdir, odur-budur.

3- Google’ın, Facebook’un ve Twitter’ın hiçbir zaman tam anlamıyla açıklamayacağı EdgeRank gibi algoritmalarını dikkate almaktır.

4- Sosyal medya, rutine bağlanması gereken bir yer değildir. Aksine, rutinden sıyrılabildiğin kadar varsındır.

5- Sosyal medya dijital bir community yaratma, onu hep besleme ve böylece o ağdaki yeni özellikler işine yarıyorsa ilk defa kullanabilen marka olabilmektir.

6- Sosyal medya, “aa bu görsel çok güzelmiş. Hadi biz de paylaşsak ya!” diyerek marka kimliğini yıkmaya çalışmak değildir.

7- Sosyal medya, görsellerde bir kimlik oluşturarak ona bakan kişinin gözünde ilk anda o markanın ışığını yakabilmektir.

8- Ancak sosyal medya, o görsel kimlik yüzünden sıkıcı görseller üretmek demek de değildir. Kimliğin dışındaki tüm alanın hareketli ve çizgisel, tipografik vb. türlerle farklılık oluşturabilecek şekilde kullanılabilmesidir.

9- Sosyal medya, sadece post paylaşmak demek değildir. O post neden paylaşılıyor, o post neye hizmet ediyor, başka hizmet etmemiz gereken şeyler var mı, hizmet ettiğimiz şeye post paylaşımı dışında ne tip dijital aksiyonlarla ulaşabiliriz sorularını sormak ve ona göre hareket etmek demektir.

10- Sosyal medya, bir dijital strateji isteyen ve ona göre hareket edilmesi gereken yerdir.

11- Sosyal medya; ajanslara ve markalara yapılan iş başvurularındaki title’lara konu olduğunda adayların “ben geçmişte staj yaptığım yerin Facebook sayfasında postlar paylaştım, Facebook’ta gezmeyi severim, sosyal medyada vakit geçiririm bol bol.” türünden cevaplar verilebileceği bir yer olmayıp; daha pazarlama, marka iletişimi odaklı cevapların uygun düşeceği bir yerdir.

12- Sosyal medya, dikkat edilmezse kaş yapayım derken göz de çıkarılabilen bir yerdir.

13- Sosyal medya, pazarlama ve dijital bakış açısı gereken bir yerdir.

14- Sosyal medya, hep yeni şeyler keşfetmeyi zorunlu kılan da bir yerdir.

15- Sosyal medya; yapay zeka3D printer, 4D printer, virtual reality, nesnelerin interneti, giyilebilir teknolojiler gibi konuları bilmeyi ve olayın nerelere gidebileceğini tahmin edebilmeyi gerektiren bir yerdir.

16- Sosyal medya; içerik pazarlamasına, konsepte önem verilen bir yerdir.

17- Sosyal medya, “bu sene mobilin yılı olacak!” tadındaki 5-6 senelik cümlelerin hala kullanılabileceği bir yer değildir. Mobil geldi çoktan.  Sosyal medya; App Store’da, Play Store’da neler var, neler rağbet görüyor, pek keşfedilmemiş ama işlevsel olabilecek hangi app’ler var diye üzerine araştırılması gereken yerdir. Bulursun, kullanırsın; markan için, kendin için.

18- Sosyal medya; çeşitli programlarla soyunulacak bir yer olmaktan çok; yerine master, MBA programlarının düşünülmesi gereken yerdir. Lakin master, MBA programlarında pazarlama, dijital iletişimin temeli öğrenilir, trend’ler, dünya nereye gidiyor falan filanlar buralarda bence pek olmaz.

19- Sosyal medya, istatistikleri kavramayı gerektiren bir yerdir.

20- Sosyal medya, insiyatif alınması gereken de bir yerdir.

21- Sosyal medya, 10 güzel iş yaparsın, 1’inde hata yaparsın, gündeme o gelir’in en çok hissedildiği alanlardandır. Hafife alınmamalıdır, keza markayı yönetiyorsundur. Kazara yanlış anlaşılabilecek bir paylaşım vs. kurumsal iletişimin kriz aksiyonu almasına, şirketin CEO’sunun bu nedenle açıklama üzerine açıklama yapmasına sebep olabilecek bir yerdir. Özellikle büyük markalarda. Çünkü, toplum arkadaki metin yazanları, paylaşanları bilmez, markayı bilir. Büyük resme odaklanmaya çalışarak yaptığın işin ağırlığının bilincinde olman gereken yerdir. Yoksa işini hafife alarak, yaptığın işe sadece paylaş paylaş paylaş kafasıyla yaklaşırsan vasat birer paylaşımcı kafasından öteye gidemezsin.

22- Sosyal medya, aynı zamanda ne kadar ekmek, o kadar köftedir de…

to be continued…

Dijital marka yönetimi, pazarlama ve reklamcılık sektörü üzerine yazılar yazmayı seven Eren Caner, Doğan TV'de dijital iletişim yöneticisi olarak görev alıyor.

2 Yorum

Bir Cevap Yazın